Szkoła powinna stwarzać uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju intelektualnego, psychicznego, fizycznego, społecznego i obywatelskiego poprzez działania mające na celu umożliwienie rozwoju uzdolnień, zainteresowań, wyrównywanie szans edukacyjnych, udzielanie pomocy w zdobywaniu dodatkowej wiedzy i rozwój umiejętności.

ABSOLWENT XXI LO

Celem szkoły jest by absolwent osiągał sukces:

w nauce:

  • sprawnie posługiwał się językiem polskim, komunikował się w językach obcych,
  • korzystał z różnych źródeł informacji, potrafił zdobywać, przetwarzać i wykorzystywać wiedzę, korzystał z nowoczesnych technologii komunikacyjnych,
  • rozwijał swoje talenty, myślał samodzielnie, twórczo i krytycznie, umiał realizować własne plany i marzenia,
  • dbał o  rozwój i kształcenie,
  • zdobył umiejętności: pracy w zespole, przedsiębiorczości, wykazywania inicjatywy.

w kulturze:

  • świadomie korzystał z dóbr kultury, 
  • był aktywny artystycznie – rozwijał pasje, uprawiał sport, śpiewał, grał na instrumencie, rysował, malował na miarę własnych możliwości;
  • umiał analizować docierające do niego informacje i był wobec nich krytyczny;

w społeczeństwie:

  • znał zasady dobrego wychowania;
  • umiał planować i organizować własny rozwój, 
  • był odpowiedzialny, prawy i uczciwy, wyrażał siebie w sposób akceptowany społecznie, wywiązywał się z powierzonych zadań, starał się przewidzieć skutki swoich działań, umiał rozróżniać dobro od zła;
  • dobrze funkcjonował w swoim otoczeniu, czuł się członkiem społeczności lokalnej, obywatelem Polski i Europy,
  • był ciekawy świata,
  • umiał rozwiązywać problemy w sposób twórczy;
  • potrafił budować przyjazne relacje z rówieśnikami, nazywać swoje emocje i panować nad nimi, umiał zaprezentować i obronić swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne poglądy, był tolerancyjny wobec odrębności innych
  • umiał współpracować w grupie, 
  • dbał o zdrowie własne i innych, kształtował właściwe nawyki żywieniowe i higieniczne, znał zagrożenia wypływające z zażywania alkoholu, nikotyny i innych używek,
  • stosował się do zasad ekologii, 
  • dbał o swój wygląd, ubierał się schludnie i odpowiednio do czasu i miejsca.